موسیقی فیلم چیست؟
موسیقی فیلم به سه بخش تقسیم میشود که میتوان آنها را چنین نامگذاری کرد :
1.موسیقی سرنوشتی 2.موسیقی آنی 3.موسیقی تماتیک
موسیقی سرنوشتی آنست که بر طبق نامش ، با سرنوشت تقدیری فیلم سروکار دارد. در هر فیلم روابطی بین شخصیتها وجود دارد که ساختمان کلیی فیلم را پیریزی میکند. این روابط منعبث از حوادثیست که به طور سرنوشتی در زندگی روزمرهی شخصیتهای فیلم ما بهازا دارد. همهی این سرنوشت ، جرثومهی اصلیی یک فیلم است. ولو اینکه در سراسر آن ، انسانی نیز دیده نمیشود.
این موسیقی غالبا در عنوانبندی فیلم شنیده میشود. چرا که فیلمساز خوب با استفادهی درست از زمینهی عنوانبندی ، سعی دارد به طریقی موجز با تماشاگر رابطه برقرار کند.
موسیقی آنی از لحظهای سخن میگوید که در قاموس زبان ، زمان حال است. نه گذشته و نه آینده ، زمان حال.
شبانگاه در سیل اشباح وسایههای شب ، چند تیرانداز اجیر شده ، سعی دارند به آهستگی از پنجرهی اتاقی مردی را هدف گلولههای خود قرار دهند که بیخبر از خطری که او را تهدید میکند ، به آرامی خفته است.
عملکرد موسیقی در این قسمت یک موسیقی آنی است و کلیهی التهاب ناشی از خزیدن پشت پنجرهی اتاق و فضای ناامن و رعبآوری که آبستن خون است ، با موسیقی رنگآمیزی میشود.
موسیقی تماتیک اختصاص به فصولی دارد که گرچه در زمرهی لحظات نادر سرنوشتی نیست اما ، موسیقی آنی هم محسوب میشود.
بی هیچ تردیدی ، مساله از موسیقی آنی با اهمیتتر است اما هنوز همهی قیود تصویری ( مثل عنوانبندی فیلم) از دست و پای آهنگساز رها نشده است که بتوان آن را در شمار موسیقی سرنوشتی دانست.
بردگان در ردیفهای منظم ، در چندین ستون پشت سرهم قطار شده ، در امواج سهمگین دریا مشغول پارو زدن هستند تا کشتی شکستهی خود را زیر ضربههای شلاق سربازان به مقصد برسانند.
موسیقی ، لحظهی آنی این پارو زدن را با ذلت بردگی و شکوه نهایی فیلم و همچنین هجوم توفندهی موجهای عظیم دریا درهم آمیخته و با انطباق ریتم موسیقی با ریتم پارو زدن بردگان ، به اوج تلفیق تصویر و موسیقی دست مییازد.
این قسمت از آنرو موسیقی تماتیک نام نهاده شده که میتواند وحدت یکدستی بین قسمتهای اول و سوم تقسیمبندی ما برقرار سازد.
موسیقی فیلم یا موسیقی متن فیلم : به موسیقیای اطلاق میشود که منحصراً برای یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی نوشته شده و بخشی از ساندتِرَک یا مجموعه صداهای ضبط شده بر روی یک فیلم است. موسیقی فیلم یک گرایش مجزا در هنر موسیقی به شمار میآید و قدمت آن به مقطع پیدایش هنر سینما بازمیگردد . ماکس اشتاینر، اریک ولفگانگ کورنگلد و آلفرد نیومن از پیشگامان نگارش موسیقی برای فیلم بودند و بیش از دیگر آهنگسازان در قوام بخشیدن به آن نقش داشتند . موسیقی فیلم واصف موسیقایی از موقعیت و روند یک داستان است و نقش بسزایی در تکامل هیجانات و احساسات یک اثر نمایشی بازی میکند .
|