OK
farhangohonar-ir

موسیقی فیلم چیست؟

موسیقی فیلم به سه بخش تقسیم می­شود که می­توان آنها را چنین نام­گذاری کرد :

1.موسیقی سرنوشتی                    2.موسیقی آنی                   3.موسیقی تماتیک

موسیقی سرنوشتی آنست که بر طبق نامش ، با سرنوشت تقدیری فیلم سروکار دارد. در هر فیلم روابطی بین شخصیت­ها وجود دارد که ساختمان کلی­ی فیلم را پی­ریزی میکند. این روابط منعبث از حوادثی­ست که به طور سرنوشتی در زندگی روزمره­ی شخصیت­های فیلم ما به­ازا دارد. همه­ی این سرنوشت ، جرثومه­ی اصلی­ی یک فیلم است. ولو اینکه در سراسر آن ، انسانی نیز دیده نمی­شود.

این موسیقی غالبا در عنوان­بندی فیلم شنیده می­شود. چرا که فیلمساز خوب با استفاده­ی درست از زمینه­ی عنوان­بندی ، سعی دارد به طریقی موجز با تماشاگر رابطه برقرار کند.

موسیقی آنی از لحظه­ای سخن می­گوید که در قاموس زبان ، زمان حال است. نه گذشته و نه آینده ، زمان حال.

شبانگاه در سیل اشباح وسایه­های شب ، چند تیرانداز اجیر شده ، سعی دارند به آهستگی از پنجره­ی اتاقی  مردی را هدف گلوله­های خود قرار دهند که بی­خبر از خطری که او را تهدید می­کند ، به آرامی خفته است.

عملکرد موسیقی در این قسمت یک موسیقی آنی است و کلیه­ی التهاب ناشی از خزیدن پشت پنجره­ی اتاق و فضای ناامن و رعب­آوری که آبستن خون است ، با موسیقی رنگ­آمیزی می­شود.

موسیقی تماتیک اختصاص به فصولی دارد که گرچه در زمره­ی لحظات نادر سرنوشتی نیست اما ، موسیقی آنی هم محسوب می­شود.

بی­ هیچ تردیدی ، مساله از موسیقی آنی با اهمیت­تر است اما هنوز همه­ی قیود تصویری ( مثل عنوان­بندی فیلم) از دست و پای آهنگساز رها نشده است که بتوان آن را در شمار موسیقی سرنوشتی دانست.

بردگان در ردیف­های منظم ، در چندین ستون پشت سرهم قطار شده ، در امواج سهمگین دریا مشغول پارو زدن هستند تا کشتی شکسته­ی خود را زیر ضربه­های شلاق سربازان به مقصد برسانند.

موسیقی ، لحظه­ی آنی این پارو زدن را با ذلت بردگی و شکوه نهایی فیلم و همچنین هجوم توفنده­ی موج­های عظیم دریا درهم آمیخته و با انطباق ریتم موسیقی با ریتم پارو زدن بردگان ، به اوج تلفیق تصویر و موسیقی دست می­یازد.

این قسمت از آن­رو موسیقی تماتیک نام نهاده شده که می­تواند وحدت یکدستی بین قسمت­های اول و سوم تقسیم­بندی ما برقرار سازد.

موسیقی فیلم یا موسیقی متن فیلم : به موسیقی‌ای اطلاق می‌شود که منحصراً برای یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی نوشته شده و بخشی از ساندتِرَک یا مجموعه صداهای ضبط شده بر روی یک فیلم است. موسیقی فیلم یک گرایش مجزا در هنر موسیقی به شمار می‌آید و قدمت آن به مقطع پیدایش هنر سینما بازمی‌گردد . ماکس اشتاینر، اریک ولفگانگ کورنگلد و آلفرد نیومن از پیش‌گامان نگارش موسیقی برای فیلم بودند و بیش از دیگر آهنگسازان در قوام بخشیدن به آن نقش داشتند . موسیقی فیلم واصف موسیقایی از موقعیت و روند یک داستان است و نقش بسزایی در تکامل هیجانات و احساسات یک اثر نمایشی بازی می‌کند .